Aanmelden
E-mail:

Wachtwoord:

Registreer
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Navigatie

Rookverslaving


Algemeen

Wat is een rookverslaving?

Wat kunt u er zelf aan doen?

Wat vertelt u uw apotheker?

Wat kan uw apotheker voor u doen?

Wanneer naar de huisarts?

 

                           

 

Wat is een rookverslaving?

Roken is een echte verslaving. Nicotine is hiervoor verantwoordelijk. Deze stof zorgt ervoor dat u zich goed voelt als u rookt. Als u een sigaret opsteekt, bereikt nicotine uw hersenen binnen de tien seconden. U raakt al snel gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in uw bloed. Wanneer het nicotinegehalte in uw bloed daalt, zorgt dit voor ontwenningsverschijnselen zoals o.a. het snakken naar sigaretten, geïrriteerdheid, concentratiestoornissen enz..

 

Wat kunt u er zelf aan doen?

Stoppen met roken is moeilijk. Daarom is het heel belangrijk dat u dit goed voorbereidt. Bedenk op voorhand wat voor uzelf de voordelen zijn van stoppen.
Denk ook eens na over wat u moeilijk vindt aan stoppen. Zo heeft u van tevoren de moeilijke situaties (bijvoorbeeld op café) reeds doordacht. U komt dan minder snel voor verrassingen te staan tijdens het stoppen.

  • Vermijd stress. In zulke situaties, greep u vóór het stoppen met roken waarschijnlijk automatisch naar uw sigaret.
  • Vermijd alcohol. Alcohol en roken gaan bij een roker vaak samen. Het drinken van alcohol is dan met het roken verbonden geraakt en kan het verlangen naar roken oproepen.
  • Zorg dat er geen sigaretten, aanstekers of asbakken meer in huis zijn als u stopt met roken. Anders maakt u het uzelf onnodig moeilijk.
  • Vermijd ruimtes waar gerookt wordt.
  • Leg uw stopdatum vast. Geef deze ook door aan uw vrienden en familie. Zij kunnen u dan helpen. Ze weten dat u last heeft van het stoppen en hebben er begrip voor als u wat sneller geïrriteerd bent.
  • Stop in één keer. U hebt dan meer kans op succes. Als u een beetje blijft roken, blijft uw lichaam gewend aan de nicotine. U krijgt snel weer zin in een sigaret.
    Light sigaretten zijn ook geen alternatief, want u zal dan dieper inhaleren om toch uw nicotine binnen te krijgen.

Als u nog maar net gestopt bent, zal u vaak nog zin krijgen om te roken. Zulke momenten duren meestal niet langer dan enkele minuten. U kan het vergelijken met een golf: hij komt op, bereikt zijn hoogtepunt en ebt weg. Na verloop van tijd worden de periodes tusen de momenten waarop u zin heeft om te roken steeds groter. De zin in roken neemt dus af.
Het komt erop aan die momenten goed door te komen en dit lukt het best door met trucs de aandacht af te leiden.
 

  • Doe iets anders als u trek krijgt in een sigaret.
    • Bel iemand op, maak een wandelingetje, onderneem iets..
    • Eet een stuk fruit, drink een glas water, zucht een paar maal diep en houdt even de adem in, voordat u weer langzaam uitblaast, alsof u inhaleert.
    • Concentreer u op een taak die uw volledige aandacht vereist.
  • Denk vooral niet: "Eentje maakt niet uit" of  "Ik heb er wel één verdiend." Probeer die negatieve gedachten te vermijden en stel positieve gedachten in de plaats: "Ik heb het roken niet nodig om in een betere stemming te komen" of " Ik rook nu al zoveel dagen/ weken niet, dat wil ik volhouden."
  • Beloon uzelf! Een beloning geeft iets extra positiefs aan het niet-roken. Geef uzelf ook regelmatig een compliment. U heeft alle reden om heel trots op uzelf te zijn.
  • Blijf alert. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
  • Leef van dag tot dag. Zeg tegen uzelf: "Vandaag rook ik niet!" Maak u nog geen zorgen over morgen.
  • De Tabak Stop Lijn is een gratis telefoonnummer voor informatie en advies over stoppen met roken: 0800 111 00. Surf ook eens naar deze website.
 

Wat vertelt u uw apotheker?

Vraag raad aan uw apotheker.

 

Wat kan uw apotheker voor u doen?

De lichamelijke ontwenningsverschijnselen van het stoppen met roken kan u onderdrukken met nicotinevervangende geneesmiddelen. Deze geven Nicotine (dit is de stof die verantwoordelijk is voor de verslaving) vrij aan het lichaam. De nicotine werkt in op de nicotine-receptoren (een soort van ontvangertjes) in ons lichaam zoals sigaretten ook doen. Op deze manier verminderen deze geneesmiddelen de ontwenningsverschijnselen. Ze worden meestal in een stappenplan toegepast. Zo vermindert de toegediende nicotine stap voor stap. Hierdoor daalt het aantal nicotine-receptoren geleidelijk en heeft u steeds minder behoefte aan nicotine en een sigaret.

De nicotine-bevattende geneesmiddelen zijn verkrijgbaar in verschillende vormen.

  • Er bestaan Nicotine-pleisters die gedurende zestien of vierentwintig uur nicotine vrijgeven. De pleisters zijn het meest geschikt voor de zwaardere rokers, die reeds binnen het eerste half uur na het opstaan, roken. Ze onderdrukken het continue verlangen naar sigaretten, dat voortdurend op de achtergrond blijft, maar niet het ogenblikkelijke "snakken" naar sigaretten.
    Hiervoor zijn de zuigtabletten, smelttabletten voor onder tong en kauwgummen meer geschikt. (Deze kunnen ook tot in zekere mate gecombineerd worden.)
    De 16-uurs pleisters om te stoppen met roken kunnen een oplossing bieden indien er slapeloosheid optreedt met de 24-uurs pleisters.
  • De nicotine-bevattende Zuigtabletten of smelttabletten voor onder de tong, Kauwgummen, en inhaler nemen het onmiddellijke verlangen om te roken weg.
    Als u echter last krijgt van de hik, maagzuur of irritatie van de keel door zuig- of smelttableten, inhaler of kauwgummen, schakelt u best over op pleisters.
    Voor verstokte rokers zijn enkel  de zuig- of smelttabletten, inhaler of kauwgummen vaak niet voldoende om het  het continue verlangen weg te nemen.
  • Vermelden we ook nog Nicobloc®.  Deze druppels moet u op de filter van uw sigaret aanbrengen. Ze verminderen de opname van teer en nicotine tot 99% en helpen bij het afbouwen van de nicotinebehoefte. De gewoonte om te roken wordt spijtig genoeg niet onmiddellijk met deze methode afgeleerd.

Tot slot kan de arts geneesmiddelen voorschrijven (niet op basis van nicotine) die de ontwenningsverschijnselen en het verlangen en het plezier van roken kunnen verminderen.

 

Wanneer naar de huisarts?

  • Als u zwanger bent of borstvoeding geeft.
  • Als i ooit een hartinfarct of beroerte hebt gehad.
 
 Vraag steeds het advies van uw arts en/of apotheker!